interiéry s tradicí od roku 1992
Menu
Blog

Stockholm Furniture & Light Fair 2020

07. 02. 2020

Plná dojmů ihned usedám k fotkám z veletrhu, abych se pokusila předat všechny příjemné zážitky, které nás na letošním veletrhu neminuly.

V pondělí 3. února odstartoval, neostýchám se říci, jeden z nejslavnějších veletrhů nábytku a osvětlení v Evropě. Okno do skandinávského designu jsme otevřeli již po 70.!

Letos jsme byli svědky přeuspořádání jednotlivých hal. Ty nejdůležitější hráče jsme našli v hale C. Vystavovatelů bylo dle mého odhadu okolo 600 (oficiální tiskovou zprávu ještě nemám k dispozici, omlouvám se), a jako vždy jsme narazili na designéry ze všech koutů světa. I návštěvníků bylo po oba dny, kdy jsme se na Stockholmsmässanu pohybovali my, doslova na každém kroku. Švédský veletrh si ovšem pro mne i nadále uchovává atmosféru „útulné“ akce, na rozdíl od té masové v Miláně.

Naše cesta ihned směřovala k partnerům, kteří jsou pro nás ikonou skandinávského designu. Prvním z nich bylo finské Inno. Letošní stánek byl pojat jako smyslová procházka. Každý z produktů provázel panel popisující materiály, barvy, nápad, příběh… Barvou Inna byla letos modrá: „prý je hodně IN, nebáli jsme se ji nakombinovat“, vysvětloval nám Jan Eklund. Dřevo a jeho jemné opracování, kombinace přírodní barvy a kontrastní černé, ve společnosti zmíněné modré, šedé a bílé na mne působilo povedeně. Usadit se do série výrobků „Lab“ znamená jediné; jen tak se vám nebude chtít vyskočit a běžet dál, což se nám pro tuto chvíli úplně nehodilo…

Z Finska jsme se dvěma kroky přesunuli do Švédska k hlavnímu akustickému hráči, firmě Abstracta. Nový prostorový prvek „dB Pillar“ nás nadchl ihned! Zdánlivě jednoduchý výrobek, který ovšem nabízí vícero kombinací (věšák, stojan na reklamní materiály, popisovací tabuli, květináč) a jako jeden z mála umí výrazně snižovat nízkofrekvenční šum. Stále pracujeme se zdmi, stropem, podlahou…, když se snažíme vylepšit akustiku v místnosti. Teď ale máme k dispozici praktickou věc, kterou lze umístit kamkoliv do prostoru. Dovnitř „sloupu“ Abstracta cpe textilní odstřižky z výroby. Jejich přístup k minimalizaci odpadů, ekologii a recyklaci nás jednoduše baví!
Druhou novinkou Abstracty je lampa s akustickými vlastnostmi, která byla díky ikonickému tvaru hudebního instrumentu pojmenována „Trumpet“. Dřevo, recyklované zbytky látek a použité PET lahve jsou základem tohoto tenkého, elegantního produktu. Útlost tvaru ovšem neznamená slabou účinnost, naopak! Zadáním pro „trumpetku“ bylo umístění do jídelny lyžařského rezortu, který denně zaplní průměrně 400 energických dětí. Moc se těšíme až budeme moci tento praktický akustický prvek použít i v českých projektech…

Firma Lammhults logicky navazovala na Abstractu, jelikož patří do stejné „rodiny“ (Lammhults Group). Stánek vyprávěl 75 letý příběh tohoto švédského výrobce nábytku prostřednictvím černobílých fotografií. Působivá a rozhodně oko poutající prezentace!

Novinkami pro letošní veletrh bylo modulární sezení „Teius“, nové černé provedení známé židle „Spira“ v polyuretanovém provedení, úpravy v doplňcích či konstrukci pro „Archal XL“ i „Penne“ a nové barevné možnosti pro „Add“ a „Aperi“.

Zelenkavé, trochu jarní tóny nás uvedly na prostorný stánek námi oblíbeného partnera Blå Station. Tolik novinek jsme ani nečekali…! Jemná křivková židlička „Still life“, elegantní „Åhus“, parková lavice „Park+“, která ovšem vtipně funguje v indooru! Je báječně jednoduchá, praktická, variabilní, lehoučká, dá se vzájemně propojit nebo doplnit stolečky. „Combo“ železná variace do restaurací i barů oživila občerstvovací část stánku a rodina „BOB“ s novým členem „BOBBY“ opět usadila mnoho návštěvníků – jakby ne, pohledově zaujme a nabídne pohodlí. Zářila i novější židle „Pinzo“ v žluté a zelené verzi, ovšem největší ohlas na veletrhu samotném (a nejen fyzicky v prostorách, i na plakátech v metru a vlaku jsme ji nepřehlédli) měla židlička „Röhsska“ od Fredrika Paulse, který za ni získal řadu ocenění. Ve veletržní restauraci byla viděna v atraktivních odstínech.

Milé a překvapivé setkání nás čekalo v hale A, kde jsme doslova narazili na námi oblíbeného designéra Andrease Störika, který pro německý Wilkhahn navrhl několik funkčně geniálních produktů – např. skládací stoly „Timetable“, „mAx“, „Confair“, nebo židli „Aline-S“. Představil nové výrobky pod svou vlastní značkou Roomtool, opět skládací stoly, konferenční židli, clonu na stůl a věšák. Vše jednoduché, navzájem doplňující se a lehce manipulovatelné.

Českým zástupcem na Stockholmském veletrhu byla společnost Ton. Dovolím si říci, že naši nábytkářskou zručnost předvedla velmi hezky.

Závěrem přikládám několik záběrů k dotvoření atmosféry veletrhu…

Už teď se těším na další ročník, který proběhne ve dnech 9. – 13. 2. 2021.

Pavlína Klementová
Marketing, AKIT

(foto zdroj: AKIT)